Senaste inläggen

Av avvabond - 7 september 2018 21:06

I går, torsdag, hade jag en tung begravning och behövde definitvit ut och springa. Mådde lite smått illa efter smörgåstårtan men gav mig lätt iväg. Och glädjande nog så hade jag inga känningar alls i knäna. Och det kändes efter ett tag som att det verkligen lossnat. Att jag fått igång löpsteget igen. Så himla najs känsla! Hoppas det håller i sig!


Jag blev rätt trött så jag joggade inte sista fem utan gick. Helt okej för mig. Körde på elljus så det var bra mjuk underlag. Kanske hjälpte för knäna.


Screenshot från gårdagens pass, önskar dock att det var uppdelat i intervaller och inte olika tempon.





Lite bodypump körde jag idag. 45 minuters var alldeles lagom och vi får se hur det känns i benen imorgon.

ANNONS
Av avvabond - 5 september 2018 21:19

För jag är lite dålig att blogga. Men jag har hunnit en del sen sista.

Provade ett GRIT-pass på gymet. Tufft! riktigt tufft! Och problematiskt att jag inte kan köra core eftersom det hugger i höger sida. Men jag kör på och hoppas jag blir starkare så småinom. Ingen brådska.


I lördags lämnade jag barnet hos gudmor och hade tänkt springa 4 km. Åkte till sidsjön, inte alltför kuperat men insåg snabbt att jag inte skulle orka. Så jag sprang 1 km, gick 1 km och sprang 1 till. Och sen, efter en kort vila gick jag ett varv till. Helt okej kändes det.


Varvtider kommer här:

km 1: 7:33

km 2: 9:47

km 3: 6:43


skönt å komma upp lite i tempo. Promenaden på 3,3 km tog 30 minuter.


Efter en riktigt lång arbetsdag så tänkte jag ta mig en stilla promenad hemma på kvällen eftersom jag var barnledig men det blev en ganska bra runda. 6,7 km på 70 minuter ca. Bra att få ingång benen men det kändes direkt när jag gick på asfalt så jag får definitvt se till att inte springa på asfalt än.


Jag hade tänkt jogga på måndagen men var återigen för trött. Jag lyssnar på kroppen.


Igår hade jag tänkt springa 2 km utanför efter att hämtat Märta men eftersom hon följde med en kompis hem efter förskolan fick jag plötsligt tid att springa och jag provade en app jag körde för ett par år sen. Märklig beräkning men det var sjukt trevligt att få springa på i rätt så högt tempo. Det gick ju bra eftersom det bara var 1-1,5 minut. Nya joggingdojor också.

Det är som sagt märklig och inte mätt i intervaller utan hastighet. Men jag sprang totalt 9 minuter. Sen joggade jag 5 minuter på slutet istället för att gå. Varvade ner när passet är slut så det tog lite mer än de beräknade 34. Höll på i 42:25.


Viktigt att komma ihåg att knäna fortsätter göra ont - det gick över efter typ halva rundan - rätt länge alltså. Behöver förhoppningsvis bara mjuka upp lederna.




Idag hade jag tänkt köra ett 30 minuters spinningpass men mötet på jobbet drog ut på tiden så jag hann inte komma iväg. Men imorgon ska jag köra pass nummer två i appen. Det kommer nog behövas. Och på fredag är det bokat body pump. Flashback. :)

ANNONS
Av avvabond - 23 augusti 2018 14:43

Har haft liiiite ;) träningsvärk efter 30 minuters muscle challenge i tisdags. Men känns bra att komma igång men styrketräningen. För jag kände idag när jag sprang i lite uppförsbacke att benen är svaga.


Jag har sen i söndags varit ute varje kväll med M och varvat lite jogg, gå och vila. Och ibland lite sprint. Men idag var det dags för ett eget pass. 4 km planerat och 4 km blev det. Hade inte alls ont förutom höger hälsena men inte ens det började direkt. Däremot kändes kroppen stel och vill som inte svara på rörelserna. Det var inte förrän efter 3 km som jag kom igång, vilket märks på tiderna. Men det kan ju bero på träningsvärken.


4 km på 31:28 i alla fall, snittid på: 7:52.


Km 1 - 8:00

km 2 - 8:08

km 3 - 7:58

km 4 - 7:20


Var trött och stel när jag var klar med 4 km men gick ett par minuter och mjuknade till. Viktigt att komma ihåg att varva ner.

Av avvabond - 18 augusti 2018 22:08

Idag drog jag till strandpromenadne för å springa en liten sväng. Eller liten, jag tänkte köra 4 km, och i min hjärna är det lite men egentligen är det nog en del. Inte långt direkt men... ja...


Jag har dock satsat på mottot att inte vara dum. Att inte köra på bara för att jag vill nå milen utan att lyssna på kroppen. Och den är stel och ovan. Tar jag i för mycket så kommer jag bli skadad och förlora massa träning. Tar jag det lugn så kommer jag hålla och eftersom jag har 9 månader kvar till milen så är det ju inga problem att klara distansen bara jag håller mig skadefri.


Därför stannade jag på 3,3 km efter känningar i ljumskarna men framför allt höfterna. Stelhet så klart. Knäna kändes rätt okej men hälsenan på höger sida smärtade en hel del av och till.


Km 1: 8:13

Km 2: 8:04

Km 3: 7:47

Tid: 26:22

Snitt: 7:59


Jag har bokat massagetid på måndag för jag är så hemskt stel, i nacken framförallt.

Ska få in ett pass på gymmet på tisdag har jag tänkt.

Av avvabond - 15 augusti 2018 21:03

Jag är lit velig. 2 eller 4 km, 2 eller 4 km. Jag tänkte 4 men eftersom jag kände av i lederna, både i knä och i ljumskar så bestämde jag mig för att vara klok och köra 2, även om det känns fnuttigt occh bara tar en kvart. Men jag tänkte jag ska inte göra dumt denna gång, jag ska grunda ordentligt. Kanske joggar 4 km på lördag. Nästa vecka blir det styrkepass på gymmet också!


Dagens 2 km på 14:32

km 1: 7:24

km 2: 7:04


Av avvabond - 12 augusti 2018 10:51

Jag är målinriktad. Det är helt klart. Igår kom jag på idn att jagt ska boka ett lopp till våren för att peppa mig att springa och även styrketräna. Sökte lopp i Sthlm men hittade inget kul, halvmarathon känns lite för mycket just nu så jag ville bara ha milen. Kom in på Springtimes sida och såg tjejmilen i New York. Det är förvisso en hel veckas resa men eftersom M faktiskt är 6 år då och jag har barnvakt hos bästa gudmor så har jag bestämt mig. Känner mig redan peppad!

Så trots att jag inte somnade förrän halv tre så har jag varit ute och sprungit. 2 km utanför huset. Kändes bra att börja nedför och gick bra första uppför. De sista hundra metrarna typ kände jag lite lätt blodsmak så det var bra att stanna vid 2 km. 15 min 17 sekunder. Känns som när jag precis började 2011 (tror jag det var).


Planen är att varva 2 och 4 km de första veckorna. Jag behöver absolut inte komma upp i några långa distanser så här tidigt. Sen kan jag öka till 3 och 5. Jag har ju hälsenorna att tänka på också och min ganska rejäla övervikt på mer än 10 kg. Tänker inte väga mig men på ett ungefär. 1 pass på gym varje vecka, styrka i första hand och spinning i andra hand. Gärna promenader övriga dagar men det får jag nog inte till varje dag. Å andra sidan kan ju 20 minuter räcka.

Av avvabond - 19 juni 2018 20:56

Idag var det läge att prova löparbenen igen. En promenad på 45 minuter sa appen och 2x 5 min tempoökning. Precis som förra gången. Denna gången kändes det lättare att springa faktiskt. Hade några få känningar i hälsenorna men inte nåt som störde. Jag kom till och med i snitt under 7-tempo, närmare bestämt 6:57.


Jag ska motstå frestelsen att utmana alltför mycket och springa mer än vad som är vettigt. Ca en gång i veckan räcker så här i början och 5-7 minuter x 2 då såklart. Det är ju inte bara hälsenorna utan även knän och andra leder som måste följa med och som inte varit särskilt belastade de senaste två åren.


Och nu kan jag drömma om maraton igen.


Helt otroligt.

Av avvabond - 18 juni 2018 20:11

Efter torsdagens vilodag tog jag nya tag på fredagen. Bestämde mig för att springa de 5 x 2 minutrarna där det var tempoökning i appen. Det kändes lite tungt och märks att jag inte sprungit på länge. Men det kändes himla kul och åsamkade inte någon smärta. Tycker faktiskt jag blivit bättre, även i morgonstelheten, sen jag slutade vara rädd för att hälsenorna skulle brista och kanske också tack vare kallvattenbaden... definitivt att jag inte längre försöker mig på några exentriska tåhävningar, som ju gjorde värre skada med mitt problem.


Just nu går jag mellan 4,5-5,5 km ca men det kommer ju öka på. Känner mig nöjd med att mitt vanliga tempo äntligen kommer under 10 min/km-tempo. Ligger runt 9.30.


De två femminutrarna jag sprang snittade jag 7:07-tempo. Kändes ju bra, jag är inte snabb i vanliga fall men det är ju bättre än bara jogga som jag ju gjorde en gång men då var det ändå typ 9-tempo max.


Jag kommer fortsätta köra på med min gå-app och jag kommer växla tempoökningarna med bara att gå snabbt och att springa. Springa en gång i veckan tror jag är bra i början.

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

M Ti On To Fr L S
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Skaffa en gratis blogg p www.bloggplatsen.se