Alla inlägg under augusti 2011

Av avvabond - 31 augusti 2011 19:34

För jag läste nånstans att en "riktig" löpare springer även när det regnar. Och det gjorde det idag. Det började vid km 3 och regnade lite lagom. Vid km 8 började det dock spöregna. Men det gjorde faktiskt ingenting - det var till och men skönt. Svalkande liksom.


Det började i alla fall rätt så segt, dagens tur. Redan efter 1 km så kände jag för å vända å springa hem - eller åtminstonde fuska och ta 4 km-slingan. Men tack och lov så är jag envis och faktiskt ärlig med mig själv och inser alltid att jag aldrig är nöjd om jag tar genvägar och inte gör det jag har tänkt. Vid km 4 och 5 så hade jag känningar i foten - så fort vägen inte är plan utan lutar lite så känner jag av det - och då tänkte jag att jag ska inte vara dum utan nu springer jag raka vägen hem - det blir ju ändå 7 km i alla fall. Men vid km 6 kände jag inte av foten längre, jag kände mig mycket piggare och jag tänkte att den "närmsta" vägen hem är nog lite lång som den jag mätt ut på iform.se så...


Sen hände det där ljuvliga! Jag tänkte... jag kanske ska försöka springa lite längre, jag känner ju inget i foten och det känns som jag orkar. Så jag försökte ta så många omvägar jag kunde på vägen hem - utan att ha en aning om hur långt det blev. Känner mig i alla fall nöjd med att det blev 9,23 km. Det är näääääästan en mil.  Hurra! Snart tar jag milen!


Idag sprang jag alltså 9,23 km på 1 timma 4 minuter och 24 sekunder. Det innebär en hastighet på 8,58 km/h. Varje kilometer tog i snitt 7 minuter.  


Jag tycker ändå att farten var bra - det kan ju ha känts så segt i början för att jag började lite för fort som vanligt. Kände i och för sig lite i vaderna som jag glömde och stretcha i måndags. Men man kan ju se det så här. Den första dagen jag sprang så sprang jag 2,2 km i en hastighet på 7,44 km/h. Nu springer jag 9,2 km på 8,58 km/h. Det är ju ändå rätt så häftigt.


Min första tur på 4 km gick på 8,4 km/h

Min första tur på 6 km gick på 7,38 km/h

Min första tur på 8 km gick på 7,94 km/h.


Min första tur på 9 km gick på 8,58 km/h!!!!!


Gilla, som man säger på Facebook

Av avvabond - 29 augusti 2011 21:36

Tillbaka på banan! Körde ett litet test-pass idag på 4 kilometer. Tog inte tid exakt men det tog ungefär 28 minuter, alltså en hastighet på ungefär 8,5 km/h. Så 7 minuter per kilometer. Jag trodde det gick långsammare (men det gör jag väl alltid) så jag är rätt så nöjd med detta - speciellt eftersom jag inte sprungit på två veckor. Foten blev bra i torsdags tror jag och sen tänkte jag att jag väntar några dagar extra. Men när jag sprungit 1 km så kände jag lite i foten och tänkte: nej! Men det gick över - men jag kände lite igen när jag gick ut med Bamse.


Hade med mig B2 idag. Det gick också sådär... Första kilometern hade han svårt å fatta att jag inte springer lika fort som honom. Sen gick det bättre. Vi sprang förbi några hundar vilket han fann intressant och ville dra ditåt men han skällde inte - han orkade väl kanske inte. Annars gick det bra förutom när han vejade för vattenpölar och gjorde det inåt, mot mina fötter. Funderar på att skaffa sånt löparkoppel som man spänner kring midjan så kan han ju följa med på kortare turer och då jag inte satsar på bra tid.


Jag har ju mätt upp milen nu men jag tror jag får ta det lugnt för fotens skull. Tur att det inte är Stockholms tjejmil jag ska springa! Imorgon blir det vila och sen tänkte jag köra på onsdag igen. Hoppas foten håller!

Av avvabond - 20 augusti 2011 21:25

Idag gick Dotteviksrundan. 8,5 km som jag hade tänkt springa... fast det kanske var lika bra att jag inte kunde eftersom det hade blivit tajt med jobbet. Men det hade varit kul att springa ett lopp innan tjejmilen. Nåja. Det mest frustrerande är ju foten, men den blir bättre och bättre så jag kanske till och med kan testa på måndag att springa - men då får det blir en runda där jag känner efter och vänder om det börjar kännas. Fast får se hur förkylningen utvecklas också... har ju definitivt en förkylning i kroppen men den har inte brutit ut så där med halsont och snuva... men om jag har tur så sitter den i foten. :)

Av avvabond - 16 augusti 2011 15:22

Försökte hitta starttiden för tjejmilen. Det kan ju ha ändrat sig... men 2011 års tjejmil startade tydligen klockan 7.00 Jag som verkligen inte är någon morgonmänniska. Provade springa en morgon men fick aldrig upp någon fart. Jag antar att jag måste börja träna på att springa på morgonen... Hur ska jag ta mig upp ur sängen?!


Idag tar jag det väldigt, väldigt lugnt för foten gör ont. Har tagit en kortare promenad med Bamse och B2 - dom fattar ju inte att jag inte bör gå. Jag hoppas att det är en förkylning - har haft sån i foten förrut. Ska försöka ta det lugnt nu och hoppas det gått över på ett par dar.

Av avvabond - 15 augusti 2011 21:46

Av avvabond - 15 augusti 2011 21:34

Jag hade tänkt springa både i lördags och söndags men kom aldrig iväg - var så trött! Men idag blev det den nya 8 kilometersslingan. Fast ont i foten hade jag hela tiden, vilket jag haft tidigare idag också. Så jag hoppas verkligen att jag inte får några bestående skador av detta. Sprang på personbästa igen, men typ 55 sekunder. :)


De sista två kilometrarna var tuffa idag! Ljumskarna ville inte riktigt vara med.


Sprang 8 km på 56 minuter och 30 sekunder. Det innebär en hastighet på 8,5 km i timmen. Varje kilometer tog i snitt 7 minuter och 4 sekunder.


Det är roligt att det blir bättre och bättre trots lite uppehåll ibland.




Av avvabond - 11 augusti 2011 20:11

Har inte sprungit sen i lördags - har känt mig lite febrig (men det kan ha med allt kaffe att göra). Men idag snörade jag på mig skorna och drog iväg. Valde mellan 6 och 8 km men tyckte det fick räcka med 6 km eftersom B:n varit ensamma ganska mycket idag. Tyckte det gick bra - känner mig inte trött så jag vill stanna - men kanske lite uttråkad, borde nog mäta ut andra ställen att springa på.


Sprang i alla fall in på 40:30 vilket jag tänkte att det var ju inte bra, jag hade ju sprungit på 38 tyckte jag... Men när jag skrev in på www.funbeat.se så trodde jag inte mina ögon - sprang nästan 9 km/h. När jag sprang på 38 minuter så var det en dålig dag på 4,2 tror jag. Så jag slog personbästa med nästan 3 och en halv minut!


Sprang idag 6 km på 40:30 vilket innebär en hastighet på 8,89 km/h. Varje kilometer tog i snitt 6 minuter och 45 sekunder.

Av avvabond - 6 augusti 2011 21:32

Kände så för å springa lite mer idag så jag mätte ut en kortare sträcka på iform.se. Tänkte först 4 km men insåg att om jag ska kunna orka så fick det blir 3 km. Körde på så fort jag orkade. Blev rätt så trött i mitten men sista femhundra meterna kändes bra igen. Mitt mål är ju att klara 10 km/h och det nådde jag nästan idag. Skalar jag av en minut så.  


Nu sprang jag 3 km på 18 minuter och 57 sekunder. Det innebär en hastighet på 9,5 km i timmen. Varje kilometer tog i snitt 6 minuter och 19 sekunder.


Kändes kul att prova på och se hur fort jag klarar av att springa. 

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards