Alla inlägg under november 2011

Av avvabond - 30 november 2011 19:25

För jag tänker springa, kosta vad det kosta vill!   Nej då, men det känns som att det är enda sättet just nu. Det onda jag hade i foten är ju borta men nu har helt plötsligt hälen börjar spöka. Och så vänster knä... ljumskarna känns bättre så det är ju positivt i alla fall men springer jag så kommer det ju tillbaka. 


Igår kunde jag inte köra crosstrainern på gymet på grund av hälen så det blev till att sätta sig på motionscykeln. Min rumpa är ju inte van så efter 15 minuter gav jag upp. Körde lite styrka och åkte hem. Och suckade djupt!


Så veckoplanen är helt körd just nu. Tänkte däremot försöka simma imorgon då, 500m som vanligt, och kanske ta på mig västen och springa lite. Funderar på att köra en voltaren-kur och gå så lite som möjligt i en vecka så får vi om det ger någe resultat. Börjar bli mäkta less! Jag begär inte mycket, bara att min kropp ska göra det jag vill, att springa. Istället verkar den helt gett upp, idag så trodde jag ryggen skulle vika sig när jag gick - det var ju rätt så obehagligt.


Och ingen snö så långt ögat kan nå så låååååååångt bort är skidåkning (men jag kan säkert inte åka skidor i alla fall). Just nu känns den där milen ofantligt långt borta!


Piggar upp stämningen med en närsynt pianist och två söta bröder:


     

Av avvabond - 26 november 2011 10:22

så är det det andra, som man säger.


Igår blev det i alla fall en tur till gymet - jag har lite ont om tid så det blev inte 45 minuter utan bara 35 minuter på crosstrainern. Sen gick jag direkt till att köra 5 minuter incline-träning 12%. Och så ett snabbt styrkepass på cirka 10 minuter. Tror jag kände av knät igår men det gjorde jag inte idag.


För idag var det hälen som spökade! Helt hopplöst - känns som man vill ge upp men när jag hade sprungit ungefär 1 km så gick det över, typ.


Ja, för idag så tog jag på mig utekläder för att springa min enkilometersslinga jag mätt ut kring kvarteret där jag bor. För jag kan ju inte ge mig iväg på en 6-kilometare och inse halvägs att ljumskarna inte orkar mer för då har jag ju 3 km kvar hem liksom. Så nu blir det varv efter varv här hemma. Idag hade jag planerat för två och två blev det - sen fick jag en svag känning i ljumskarna. Men planen var ju som sagt att bara köra två. Jag behöver inte öka på förrän i januari känner jag. Ta det lugnt! Ta det lugnt!


Det var jobbigare att springa än jag minns - men marken är ju mycket mer ojämn än ett löpband och det är svårt att hålla en stabil hastighet, tror jag... Har ingen mätare så vad vet jag.


Men idag sprang jag i alla fall två kilometer på 12 minuter och 58 sekunder. Det innebär en hastighet på 9,25 km/h. Varje kilometer tog 6 minuter och 29 sekunder. Så det betyder att jag har 29 sekunder att skala av på varje kilometer. Positivt tänkande får jag väl köra så det är klart jag klarar det! Kanske inte till Honolulu men det är bara för att det är den där jättebacken både uppför och nedför men till Stadsloppet ska jag under timmen!


Ibland blir jag lite frustrerad på att jag har så svårt att få upp farten men det kommer nog. Med tanke på att jag inte sprungit ute nåt på två månader så är det ändå bra med 9,25 km/h. Första passet jag nånsin sprang var ju 2,2 km och då sprang jag på 7,76 km/h så jag har ändå ökat på bra. Får inte glömma att jag faktiskt inte hållit på så länge!


Till veckan ser planerna ut så här:


Måndag: Simning 500 meter


Tisdag: Crosstrainer 40 minuter

            Inclineträning 10 minuter

            Styrketräning


Fredag: Crosstrainer 30 minuter

            Inclineträning 10 minuter

            Styrketräning


Söndag: eventuellt löpning 2 km


Det är ju bra att ha en plan! Tyvärr gör hälen fortfarande ont nu när jag går... Jag tror jag ska byta tillbaka till mina gamla sulor och se hur det känns på tisdag - dom nya kanske är för hårda...


Idag är då en effektiv dag för jag har redan städat trallen, sprungit och nu ska jag börja med adventstädningen så det blir fint till ikväll!


Trevligt adventshelg!


Av avvabond - 23 november 2011 19:24

Idag stod simning på schemat och simning blev det. 500 meter på 35 minuter. Jag känner mig nöjd med detta. På fredag är det hårdare pass igen med crosstrainern och incline-träning.


Jag har kollat in tider till två lopp under vår/sommar som jag absolut ska vara med i. Vårruset och Karlstad stadslopp. Och tänka sig att jag inte har något annat inbokat så jag kan faktiskt vara med! Sen hoppas jag på Sunne löparfest, ett lopp i Brunskog och Dotteviksrundan. Kul att ha planer och jag hoppas det inte förstörs av dumma ljumskar och fossingar. Ska också kolla in när tjejmilen i Stockholm är.


Satt och kollade in datum för tjejklassikern nästa år men insåg att det får vänta. Tror det var Vansbrosminingen som helt krockade med min arbetstid. Kanske jag börjar med Lidingöloppet Tjejloppet eller så väntar jag till nästa år. Det är ju bara något jag börjat tänka på så det kanske blir 2014 eller nåt. Jag har många planer men först och främst så måste jag ju kunna vara ute och springa igen!!!! Det var såååå länge sen nu!


Jag är, helt orelevant, oerhört hungrig på sistonde. Så där riktigt hungrig! Tror jag äter upp kylskåpet snart. haha!

Av avvabond - 22 november 2011 21:34

Planen idag var ju 60 minuter crosstrainer, 20 minuter styrketräning och 5-10 minuter uppför på löpbandet.


Det blev inget löpband för det var trasigt men det var nog lika bra det! Det kändes riktigt jobbigt på crosstrainern de sista tio minuterna. Men precis som med löpningen så inser jag ju att det är för att jag körde hårdare tempo än tidigare. Det som är positivt är att jag inte har några känningar vare sig i ljumskar eller fot - det blev ju inga promenader i helgen vilket nog var bra. Däremot tyker jag det är jobbigt att fötterna liksom domnar när jag kör crosstrainern. Men men...


Sen blev det en skogspromenad på 3 km. Men då var jag så hungrig så jag trodde jag skulle svimma. Sen kom huvudvärken och illamående och jag har inte kommit ikapp förrän nu så jag tog nog i lite för hårt på crosstrainern.


Imorrn blir det simning 500 meter. Skönt!


Har faktiskt lite smått funderat på att klara av en tjejklassiker. Det enda som hejdar är ju simningen för jag gillar ju inte vatten. Men det går nog bra! Men det blir inte nästa år i alla fall. Då satsar jag på tjejmilen i honolulu och så kanske i stockholm och några mindre lopp här i närheten - kanske något vårrus och blodomloppet.


Av avvabond - 18 november 2011 20:33

Hade en mycket bra dag på gymet - det blev 1 timma på crosstrainern och 15 minuters styrketräning. Det som var mindre bra var löpningen. Inte på grund av orken utan på grund av hållet. Jag har ju fått håll varje gång jag springer nu så det är ju lite oroväckande. Hoppas att det går över! Idag sprang jag ju iofs på 10 km/h så det var ju fortare än jag är van vid. Det blev 1 km och sen gick jag en halv km på 12 procents incline. Lite roligt var att någon som såg så där hurtig och vältränad ut frågade mig hur man gjorde för att få löpbandet att luta så. Då fick jag känna mig kunnig.


Nu har jag inte ätit godis på en vecka och jag saknar det inte alls. Det är ju pizzafredag och jag drack pepsi till men jag var inte alls sugen på pepsin och det var inte den där: aaaaaah-känslan som när man får något riktigt gott. Men jag vill nog ha pepsi till pizzan. Köpte också en lördagsgodispåse för 9,50. Så lite lösgodis har jag nog aldrig köpt och jag har den här på soffbordet men är verkligen inte sugen så jag har inga problem med att vänta till imorgon. Däremot kan man väl inte påstå att mina mackor med mjölk är jättenyttigt alternativ men det är iaf inte så mycket socker!


Ikväll när jag rastade de två små kände jag av ljumskarna - kanske träningsvärk men det är svårt att avgöra just nu. Så då bestämde jag mig för att det till veckan inte blir någon löpning alls. Jag tänker att det räcker om jag kör igång med löpträningen efter nyår. Då är det två månader kvar men eftersom jag tränar upp konditionen så bra innan och även styrka så tror jag inte det ska bli några problem. Fast jag undrar varför jag inte kan springa fort - jag är ju lång så jag borde ju kunna ta långa fina kliv men det är ju hemskt å erkänna men gubbarna på gymet springer fortare än mig. Men det kanske kommer! Hoppas i alla fall!


Planerna för veckan som kommer ser ut så här:


Tisdag: 60 minuter crosstrainer

            Styrketräning

           Minst 5 minuter uppför på löpbandet


Onsdag: Simning 500 meter


Fredag: 45 minuter crosstrainer

            Styrketräning

            (Eventuellt 5 min uppför på löpbandet - beror på om jag har tid för jobbet)


Sen blir det väl säkert någon längre promenad på söndag. Annars är det för mycket jobb till veckan så det blir svårt att få in träning på gymet eftersom jag inte kan lämna B1 och B2 alltför länge!

Av avvabond - 17 november 2011 15:38

Igår blev det ett riktigt bra pass på gymet. 30 minuter på crosstrainern. Kändes lite i vänstra knä första minutrarna men sen gick det bra. Hade ju så ont i sidan innan så jag var nöjd att jag kunde köra. Körde sen lite styra 20 minuter och sen tänkte jag springa lite på löpbandet. Det blev 1,2 km - sen fick jag så håll så jag fick sakta ner. Men det kändes så bra ändå att jag gick 200 m och sen sprang jag 300 igen. Tänkte det är bra att jag tar det lugnt. Sen hittade jag den roliga knappen: incline och körde fem minuter på 10%. Totalt blev det 2,5 km varav jag sprang 1,5 km.


Idag fick jag också tid och möjlighet att ta mig iväg men jag ville inte slita så på lederna så jag tog på mig baddräkten och bestämde att jag skulle köra 20 varv. Så det blev 500 meter simning på 34 minuter. Jag har ju alltid varit lite skeptisk till att det är så bra träning men jag körde på extra hårt det vå sista varven och det känns ändå som att det blev ett bra träningspass. Och bra när jag har lite mindre tid - annars tenderar jag ju att vara på gymet i typ två timmar när jag är där. haha!

Av avvabond - 14 november 2011 19:22

På grund av ett inställt hembesök på jobbet så fick jag tid över att gå och träna. Körde 45 minuter på crosstrainern. Det är roligt att jag inte ens blir svettig förrän efter typ en kvart - och då inte på grund av för långsamt tempo. På mina 45 minuter blev det 13 km fast det betyder ju inte så mycket tycker jag, skulle ju aldrig springa så fort liksom.


Sen körde jag styrka i 20 minuter och avslutade med att kliva på löpbandet. Tyvärr hade jag druckit för mye vatten... fast det kanske var bra för jag hade kunnat springa hur länge som helst kändes det som - om det var bena som hade styrt. Nu blev det 11 minuter och 1,7 km. Och jag är jättelycklig över 1,7 km! För jag kände inte alls av i ljumskarna. Men det är viktigt att jag inte förivrar mig och börjar köra på längre sträckor. Ta det lugnt! Ta det lugnt! Ta det lugnt!


Fick mail idag, efter egen förfrågan, att det är 9 anmälda till resa. Men den blir av oavsett anmälda så det är ju bra. Och jag är ju van vid att köra mitt eget race och klara mig själv så det blir inga problem! Huvudsaken är att det blir! Jag har ju tagit semester och skrytit massvis. haha!


Just det ja... nästanet: Sträckte ryggen senare på jobbet så nu kan jag knappt resa mig. Men det är smällar man får ta och jag är van vid en svårrörlig rygg.


1,7 km. :)

Av avvabond - 13 november 2011 11:09

som inte har något med träning att göra. Det är inte jag som skrivit låten men däremot spelat in den.  

Rekomenderar att hänga med till slutet för den sista bilden är ju guld!  



 

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards