Alla inlägg under januari 2012

Av avvabond - 29 januari 2012 21:32

Av avvabond - 29 januari 2012 21:22

Med 35 dagar kvar till tjejmilen har jag inte långt kvar till en mil. I torsdags startade inte min bil så jag bestämde mig för att springa hem från mötet på kvällen. Visste inte hur långt det skulle bli men trodde kanske 5 km. Glömde mina hörlurar så det var lite oro att det skulle kännas jättelångt utan musik men det var riktigt trevligt! Bitvis väldigt moddigt men det rullade på. Inte någon jättehastihet och jag blev trött efter typ 2,5 km men det var inte svårt att kämpa vidare. Kom hem och mätte och det visade sig vara 6,19 km. Och jag blev så klart jätteglad. Tog mig 46 minuter och 12 sekunder så verkligen inte jättehastighet men det var ju också rätt så moddigt och svårt att ta sig fram ibland.

Kände av i höftböjarmuskeln men inte efteråt.


Tror kanske jag fick en liten sträckning i vänster baksida lår men det har inte stört mig speciellt mycket.


Igår spenderade jag hela dagen i soffan med värmekudde och ipren men när kvällen kom kände jag mig sugen på en springtur. Tänkte jag springer så långt jag orkar men hade först tänkt ta en tur som väl blev 5 km ungefär. Men benen rullade på så bra och jag kände mig inte alls trött så jag tog en längre tur. I öronen spelade Wicked och det var faktiskt riktigt trevligt. Inte någon superhastighet direkt men jag blev verkligen jätteglad när jag kom hem och såg att jag efter 66 minuter kommit 8,89 km! Det är bara 1,1 kvar till milen så nu känns den ju verkligen överkomlig! Så himla skönt!


Idag hade jag vilodag vilket var svårt för jag ville så gärna ut och springa igen!


Och så lite statistik förståss:

Torsdag:

6,19 km på 46 minuter och 12 sekunder. En hastighet på 8,04 km/h. Varje km tog 7 minuter och 28 sekunder.


Lördag:

8,89 km på 66 minuter och 35 sekunder. En hastighet på 8,01 km/h. Varje km tog 7 minuter och 29 sekunder.

Av avvabond - 18 januari 2012 19:55

Igår sprang jag på löpband. Var så trött efter bara 5 minuter och då sprang jag bara 9,5. Förra gången sprang jag ju på 10 men orkade mer ändå. Det blev iaf 20 minuter på löpbandet och typ 3,1 km eller nåt. Sen körde jag mer kondition, bröstsim 1 km.


Idag bestämde jag mig för att springa direkt efter jobbet, innan jag kom hem så inte voffarna skulle bli ledsna. Bestämde att jag skulle springa i 30 minuter och köra ett lugnt tempo. Räknade på 7 minuters-tempo. Det började snöa ganska ymning men det gjorde inget. Efter ungefär 3 km kände jag av höftböjarmuskeln. Kände fortfarande efter min nedvarvning på 5 minuter men nu känns inget. Det blev ju roliga 4,51 km på 30:33. En snitthastighet på 8,86 km/h. Och varje km tog i snitt 6 minuter och 46 sekunder. Så snabbare än jag tänkt fast långt från milen under timmen förståss! Men jag är glad att jag överhuvudtaget kan springa. Och trots att det känns jobbigt så glömmer jag det efter en halv minut.


Det är också mer än dubbelt kvar till milen - men den behöver jag inte klara förrän honolulu. Och det är faktiskt 46 dagar kvar! Så bara kroppen funkar så är det inga problem! Ska till osteopaten igen på måndag, tror jag det var, så hoppas det går bra!







Av avvabond - 15 januari 2012 20:46

Motivationen var inte direkt på topp men jag tog mig ut på en liten runda. Benen kändes sega!


Sprang min kilometerrunda för jag var orolig för ljumskarna så jag vill ha möjligheten att stanna och ha kort väg hem. Efter typ 2,5 km kände jag av höftböjarmuskeln, först tänkte jag att jag skulle fortsätta ändå för jag ville springa 4 km men jag var duktig nog att stanna efter 3 km. Efter det kändes det när jag gick men jag gick ungefär en halv kilometer och det onda minskade faktiskt! Så mycket nedvarvning ska jag göra.


Eftersom jag sprang en km-runda kunde jag mäta km-tiderna. Vilket inte alls var så imponernade men inte konstigt med tanke på hur det kändes.


km 1 6:40, km 2 6:32, km 3 6:33.


Total tid 19:44. Det innebär en hastighet på 9,11 km i timmen. Varje km tog i snitt 6 minuter och 35 sekunder. Jag vill ju definitivt komma under 6:30. då får jag en sluttid på 65 minuter och det känns ju okej. Men huvudsaken är att jag klarar av att springa hela vägen.

Av avvabond - 12 januari 2012 15:25

idag hade jag inte ont någonstans! Efter besök hos osteopaten i måndags så fick jag så ont i vänster knä att jag knappt kunde gå men det gick över på ungefär ett dygn. Han rätade ju till svanskotan och lite annat så det medför ju en hel del.


Idag blev det iaf 20 minuter på löpbandet med incline 2% för jag har läst någonstans att det är det naturliga, annars springer man i liiiite nedförsbacke. Jag satte på 10 km/h och ibland kändes det långsamt. Är så glad att jag klarar av 20 minuter trots att det minst sagt blivit sporadiskt med löpningen på sista tiden - fast jag har ju hållit igång med crosstrainer och sen simning så... Men det bästa av allt var ju att jag inte hade ont!


Kände i foten imorse det försvann under dagen. Kände lite i höftböjarmuskeln efteråt men bara när jag gjorde situps och inte alls när jag gick och jag hade inga problem att lyfta benet! Så snälla gode Gud, låt mig få ha det så här nu!


Planen är i alla fall att köra 20 minutare i januari och träna upp fart istället och inte riktar in mig på längd för då blir det lätt att jag pressar mig för mycket.

Av avvabond - 7 januari 2012 11:22

wihoo!!!


Jag är mycket nöjd med dagens lilla löppass! Bestämde mig för att springa 20 minuter och mäta i efterhand. Det var segt i början men det är ju minusgrader så jag tog det lugnt och lät kroppen välja själv. Det känns ju när man kan öka. Det är likadant med simningen. Hade faktiskt ont i foten de första 600 metrarna ungefär men det gick tack och lov över. Kändes inte alls i ljumskarna... eller, jo, men väldigt lite. Det roligaste är dock att när jag stannade efter 20 minuter och började gå sista lilla biten hem så kändes det inte hals i höftböjarmuskeln som det gjorde i förrgår! Då kunde jag ju inte gå ordentligt men idag var det inga problem! Däremot kan jag inte lyfta benet ordentligt men det verkar ju vara på rätt väg i alla fall!


Känns verkligen jättekul att komma igång igen. Tänkte halvvägs att jag är ju verkligen trött... fast sen tänkte jag efter igen och insåg att jag inte alls var trött. Men de sista 500 var faktiskt jobbiga men det hade lite med andningen i den kalla luften att göra. Men det känns bra att jag lyckats hålla igång konditionen under uppehållet i alla fall!


Det blev idag 20 minuters löpning och på den tiden hann jag springa 3,11 km. Det innebär att varje km tog i snitt 6 minuter och 26 sekunder. Och en hastighet på 9,33 km/h. Jag är inte långt från målet men jag ska ta det försiktigt! Får inte glömma att ta det försiktigt!!!!!


57 dagar kvar!


Men om jag springer typ 20 minuter tre gånger i veckan januari ut... Så ser jag hur det känns. Klart jag kommer orka 1 mil för jag är envis som bara den! Bara jag inte har ont - så därför måste jag ta det lugnt! (fast det är jag superdålig på)


Mantra för januari: Ta det lugnt! Ta det lugnt! Ta det lugnt!

Av avvabond - 5 januari 2012 19:11

det blev nästan ingen träning idag för idag var ursäkterna många: kallt, halt, trött, ensamma hundar... you name it!


Men mest tänkte jag att det var för kallt vilket jag snart insåg var superpuckat för det var ju just för såna här dagar jag köpte mina utekläder!!! Så jag pälsade på mig och drog iväg. Hade ingen aning om hur långt det skulle bli men planen var från början 15 minuter. Fast då var jag så nära "målet" att jag körde på en bit till. Totalt blev det 17 minuter och 12 sekunder och sträckan blev 2,66 km. Ingen brakhastighet kanske men å andra sidan var det halt så ibland fick jag ta det lite extra försiktigt. Jag hade aldrig orkat en mil men det är ju faktiskt ett tag kvar! Och det är svårt att hålla jämn fart tror jag - mycket lättare på löpbandet!!!


Jag kände i alla fall inte av något i foten som gjorde att jag inte sprang igår. Hurra för det! Däremot är det vänstra ljumsken... eller typ ljumsken. Kan inte riktigt beskriva vart det sitter. Men det känns just inget när jag springer utan när jag stannar och går. Och sen gör det ont att lyfta benet.


Ska till osteopaten på måndag och hoppas får lite hjälp då! Konditionsmässigt känns det ändå okej eftersom jag gett upp lite att klara av milen under timmen. Så planen är att ta det lugnt i början och öka om jag orkar på slutet.


Hawaii!!! Hawaii!!! HAWAII!!!!!!

Av avvabond - 3 januari 2012 19:21

Hittade jag på en blogg jag läser och tänkte jag ska haka på. Fast det är klart, det blev ju ingen träning på nyårsdagen så jag har ju redan missat då. Men jag kör från 2 januari! Utmaningen är att träna något varje dag i januari månad. Det behöver inte vara långpass eller så utan något där man faktiskt har bytt om (så tio sit-ups i reklampausen räknas inte).


Gårdagens träning står det om i det inlägget.


Idag blev det 4,4 km promenad på 55 minuter.


Kändes förresten inte alls i benen men jag har känd lite klur i fossingarna. Men inte så det stör. Jag är väl extra känslig och känner efter för mycket. Imorgon ska jag till gymet igen och då får det blir en kvart på löpbandet + styrka.



Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards