Alla inlägg under maj 2014

Av avvabond - 30 maj 2014 20:36

Kvällen har ägnats åt orientering. Det är ju superkul. Har kört lite kontroller vid Prästängen. Det blir till slut 6,5 km och jag sprang i 54:19 minuter. Snitthastigheten är naturligtvis inget att skryta om eftersom jag stannade då och då för att skriva ner kontrollernas koder men det var bra med träning att springa delvis inne i skogen och jag ser på runkeeper att jag mellan kontrollerna höll en riktigt bra hastighet, i alla fall med tanke på att jag varit sjuk. Blev under 6-tempo flera gånger. 


Känner mig nu inte lika orolig inför stadsloppet - kondisen har inte försvunnit alltför mycket fast det blivit så dåligt med träningen. På söndag har jag barnvakt och planerar att köra enligt schemat 3x2,5 km men jag har en annan sak jag MÅSTE göra men hoppas jag hinner båda. Tänkte faktiskt också att även om jag inte har barnvakt kan jag ju faktiskt ta 3,5 kilometersslingan med barnvagnen, särskillt när jag börjar jobba om ett par veckor. Bättre än ingenting.


Kände idag att konditionen är det inte något problem med, men benen orkar liksom inte riktigt med så jag MÅSTE MÅSTE MÅSTE skärpa mig med styrketräningen! Hädanefter får mattan ligga framme - jag behöver inte göra så himla mycket då utan köra sitt mot vägg, plankan, squats och armhävningar. Eventuellt beställer jag Paulo Robertos bok som jag hört ska vara bra och inte så tidskrävande - för det är ju tiden.


Sen får jag ju skärpa mig med maten - vilken dag som helst. :) 

Av avvabond - 26 maj 2014 21:29

Skulle ha tränat idag men började känna i halsen igår och insåg idag att jag har en liten förkylning. Hoppas det stannar som en liten förkylning och jag kan träna onsdag eller torsdag, beroende på barnvakten.

Av avvabond - 23 maj 2014 22:14

Igår blev det inget - det var för varmt. Hade tänkte springa gatan upp och ner i intervaller igår kväll men lillan kunde inte somna och klockan tio på kvällen efter en maraton-nattning var det bara sängen som gällde. Idag tog jag mig ut när lillan sov middag men det var för varmt! Hade tänkte köra det planerade veckopasset 3 x 2,5 km men insåg snart att det inte skulle funka. Så det fick bli en enkel 2,5:a. Bättre än ingenting. Speciellt snabbt gick det inte heller, 6:19 min/km. Imorgon blir det inget men ska försöka få till barnvakt till söndag eller måndag. Nu börjar jag ju jobba snart och det är mycket annat som händer så det är svårt att få in pass. 

Av avvabond - 22 maj 2014 08:07

När jag kollade direkt efter att ha sprungit hade jag några intervaller under 5 min/km. Nu har det ändrat sig. Men jag har för mig att jag läst att runkeeper kan justera sig på det viset i efterhand. Nåja, tog till mig det jag läst om att orka hela vägen och inte satsa fullt ut redan på första intervallen så sagt och gjort. Tycker jag fick helt okej tider, gick emellan varje intervall.


Intervals     Pace      
2:00           5:38   
2:00           5:42
2:00           5:35
1:00           5:10
1:00           5:21
1:00           5:03
1:00           5:28
 
Idag är det varmt men ska eventuellt bli 3x2,5 km. Får bli shorts fast jag inte gillar shortsen. Tänkte satsa på 6:10 tempo.
Av avvabond - 17 maj 2014 19:41

Dagens plan enligt schema var 2 x 3,5 km. Det var varmt idag...


Efter en bra uppvärming kände jag mig peppad och drog iväg och höll ett jättebra tempo, fast det var en rejält lång uppförsluta så körde jag på. Efter 2,8 km var jag dock fääääärdig - behövde vatten. Fick stanna i en minut och pusta ut och sen körde jag på, inte långt kvar. Nådde äntligen 3,5 km och förstår varför jag blev så trött, snittid på 5:52 min/km!!! Ibland var jag nere på under 5! Nu kom jag äntligen under den magiska gränsen och längre blev det än jag klarade när jag försökte tidigare, fast det är klart - då hade jag barnvagnen. Men då blev det typ 2,5 km strax över 6 min/km. 


Men sen var jag som sagt färdig, stannade på coop och fick vatten men andra intervallen kändes körd på förhand. Insåg snabbt att de enda målet här blir att jogga hela vägen. Snitthastigheten sjönk kraftigt och landade på 6:42 min/km. Egentligen bör jag nog ha sprungit på intervallerna lika snabbt men nu blev det som det blev och jag är nöjd med mitt rekord!

Av avvabond - 15 maj 2014 19:53

Just det ja, det har jag inte skrivit! Jag har anmält mig till Oslo halvmaraton den 20 september. Nervöst men så himla kul att ha ett mål!!!


 

Av avvabond - 15 maj 2014 19:49

Då var det intervaller som gällde och tiderna blev väl ganska lika som första dagen. Men det är jag nöjd med! Dock fick jag efter detta ont i baksida lår/rumpa och fjärde dagen blev uppskjuten, hoppas på lördag men det hänger på barnvakten!


Jämförelse mellan de två intervallpassen.


Först tredje dagen

 



Och så första dagen. Jag startade snabbare tredje dagen men blev långsammare på slutet istället.


 

Av avvabond - 15 maj 2014 19:46

I efterhand kommer lite tider från andra passet på mitt träningsschema. Det var 2 x 3 km som stod på schemat och jag tyckte jag fick väldigt bra tider - vila 3 minuter mellan. Den första var lite mer uppför och den andra hade nedför men överlag så blev det ju supertider i alla fall.


   

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards