Alla inlägg under september 2011

Av avvabond - 17 september 2011 18:34

Jaha....  nu är det stopp. Sedan i måndags. Då sprang jag 4 km och körde lite backintervaller. Foten gjorde ont efter ett tag och ljumskarna vart jättehemska! Tror det beror på att jag springer lite dåligt tekniskt på grund av foten. Så nu är det vila och jag hoppas få tid å kolla foten snart!


Istället kommer en bild på god mat.   Pasta med tomatsås, halomiost och räkor. Och så lite "jag msäta äta innan det blir oätligt-mat": Laxpaj, omelett och tomatsallad.


Och för att sprida lite glädje (och ha den kvar om datorn krashar)

   

Av avvabond - 10 september 2011 18:26

Det går verkligen upp och ner med träningen. En vecka springer man en mil - nästa har man ont i foten igen och är dessutom förkyld. Så i brist på roliga träningsresultat så visar jag lite matresultat. För jag var och handlade häromdagen och köpte massa härliga grönsaker och även något som är helt nytt för mig, quinoa.


Så här såg gårdagens middag ut:

  Det är ungsgrillade potatisar med basilika, sparris, kallrökt lax, avacadosås och stenbitsrom på en salladsbädd. Riktigt mumsigt! Och jag har kommit på att man kan använda mer än över-under-värme varianten när man använder ungnen! Hurra för mig - tog bara 20 år typ.


Kvällens middag blev en marinerad kyckling med quinoa och ungsgratinerad tomat. Till det en enkel dip med basilika, cremefraishe och lite örtsalt.


 

Smakade godare än det ser ut på bilden. :) Quinoa var gott men svårt å skölja.


Balthazar har förståss också ätit under uppsikt av sin bror:

 

Hans mat ser inte lika mumsig ut!


Vi var i alla fall och traskade i skogen idag och jag kände inget i foten så bara förkylningen blir bra ska jag nog kunna ge mig ut igen. Måste bara vara försiktig att jag inte springer på snett lutande underlag!

Av avvabond - 9 september 2011 01:56

Kollade min statistik på www.funbeat.se och det är faktiskt lite häftigt. Jag har sprungit över 14 mil totalt! Och i över 17 timmar. För å säga som man gör på facebook: Gilla!


Nu blir det tyvärr några dagar vila igen då jag har ont i foten. Illa!


Summering av genomförda träningar i kalendern:

Totalt tid:1033 min / 17:13:23
Total sträcka:143,89 km
Antal träningspass:32
Antal dagar med träning:29 (30,2% av 96 dagar)
Snitt sträcka per vecka:10,49 km (baserat på ca 13,7 passerade veckor)
Snitthastighet:8,35 km/h
7:11 min/km
Av avvabond - 7 september 2011 21:56

Och då menar jag inte min form eller att det känns motigt utan att jag idag sprang väldigt mycket uppför. Jag hade inte riktigt tänkt att det skulle vara det men hej och hå, nästan bara uppför. Jag hade mätt ut att jag skulle springa 6,5 och jag brukar ju vara så envis att jag aldrig stannar men idag fick jag faktiskt lov att stanna. Men jag sprang så jag tog mig upp för den sista backen och då hade jag sprungit 4,1 km. Sprang ändå på typ 8,5 km i timmen så det är jag nöjd med med tanke på alla backar - för antingen var det riktigt uppför eller så var det sådär seeeeegt uppför. Nästan inget nedför alls.


Stannade, pustade ut och tänkte köra resterande 2,4 men efter 1 km så sa foten ifrån och jag lyssnade faktiskt (lite stolt!). Så det blev en liten promenad och sen körde jag drygt 1 km i snabb hastighet då det planade ut (banan måste varit längre än 6,5 totalt)


Det var iofs kul att innan jag gav mig av och när jag mätte ut sträckan så tänkte jag: oj, BARA 6,5. Nu blir det vila till på lördag - vill inte utsätta foten för några risker.


De två kilometrarna som jag körde som "intervall" gick iaf både på över 9 km/h. Så det tar sig!


Jag har ju kört två kortisar på senare tid med en lite springkompis och han ser ut så här när man lyckas få honom att vara still:

  Hemskt söt!!!


Idag var jag och handlade massa mat - mycket grönsaker. Köpte även quinoa och svarta bönor. Hoppas jag ska kunna hålla ordning på maten för jag behöver ju bra energi för att orka springa.

Av avvabond - 4 september 2011 15:08

Idag sprang jag min första mil. Jag tycker det är häftigt att jag på bara tre månader kan springa en mil. Fast jag måste erkänna att det var tungt idag. Det gick bra i början fast det kändes mentalt som att "nu ska jag springa långt, ojojoj!" Jag hade dock inga känningar i foten förutom en liten sträcka när gångvägen lutade. Jag är tydligen väldigt känsligt för om foten lutas inåt.


Efter sex kilometer var jag trött! Efter sju var det bara på ren vilja. Jag fick en liten boost vid 7,5 km men den energin försvann fort. Kände huvudvärk och lite lätt illamående. Men inte så att jag kände att jag borde stanna. Men det var tunga, tunga ben som kom hem och tittade på klockan. 1:13:02. Tur det är 187 dagar kvar till tjejmilen.


Det var varmt idag också - jag kände verkligen av solen och värmen så för första gången tänkte jag att det är bra att tjejmilen går så tidigt på honolulu. Vi får se om jag tänker samma när jag ska kliva upp den dagen.


Uppladdningen var förståss inte optimal heller - hade inte ätit sedan frukosten klockan 10 och jag sprang klockan 13. Men när jag väl bestämt mig så sticker jag bara. Får jobba lite på det! Tycker ändå det är häftigt att jag kan springa 1 mil i samma hastighet som jag sprang 3 km på för bara några månader sen. Så jag har hoppet uppe att jag kan springa milen under timmen. På tisdag tänkte jag prova att ta med Bamse på en liten fyra-kilometare. Tror inte jag ska springa milen nästa vecka utan låter det dröja lite. Nu har jag ju provat i alla fall!


Idag sprang jag 10.08 km på 1:13:02. Det innebär en hastighet på 8,28 km/h. Varje kilometer tog i snitt 7 minuter och 15 sekunder. (men de sista tog antagligen längre tid och de första gick nog snabbare.)

Av avvabond - 2 september 2011 20:19

Idag fick jag lite draghjälp på rundan. Hade inte planerat någon lång tur för egentligen hade jag tänkt vänta till söndag och springa milen men jag tänkte att en kortis idag vore ju inte fel - eftersom det annars blir väldigt många dagar emellan. Eftersom det ändå gick ganska bra förra gången så tog jag med mig B2. Han drog ju en del men eftersom jag nu hade bundit runt höften så blev det inte lika jobbigt. Kan hända att det var tack vare honom jag sprang på rekordhastighet (förutom mina 3 km när jag sprang så fort jag kunde). Det kändes väldigt tungt i benen hela vägen men som vanligt är det inte så konstigt med tanke på hastigheten.


Idag sprang vi 4,14 km på 26 minuter och 43 sekunder. Det innebär en hastighet på 9,3 km i timmen (snart dags för 10 km/h). Varje kilometer tog i snitt 6 minuter och 27 sekunder. 

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards