Alla inlägg under mars 2014

Av avvabond - 22 mars 2014 09:20

Tidig morgon och trots att lillan var uppe över en timme inatt så kände jag mig pigg. Så på med skorna och iväg. Lite orolig för magen men det gick bra!


Kommit på en sak med Runkeeper jag inte gillar - att den räknar uppvärmingen i snittiden.... och jag gick ju uppvärmingen. Så totalt blev det 6,35 km på 50 minuter vilket är en snitthastighet på 7:52 min/km men om jag räknar bort första kilometern så blir snitthastigheten 7:39 min/km.


Statistiken först:

NAME    PACE    CLIMB
1 km     9:05     -5
2 km     7:53     -4
3 km     8:00      4
4 km     7:29     -2
5 km     7:38      5
6 km     7:19     -3
7 km     7:20      4
 
Ser på grafen på runkeeper att jag faktiskt sprang fortare och fortare. Uppförsbacken vid Volvo var tung och jag stannade vid toppen, hade en bra ursäkt för lillan vart ledsen. haha!
 
Tyckte ändå det kändes okej, det var tufft att tänka att det skulle bli 50 minuter när jag var trött vid 20 men det var bara de fem sista som var riktigt jobbiga! 
 
Kan definitivt känna mig nöjd med dagen! Träningsvärken känner jag redan och det ska bli skönt med en vilodag imorgon!


Av avvabond - 21 mars 2014 19:46

Det är alltid lätt att känna sig peppad på kvällen tycker jag... planerar men frågan är hur natten blir och hur jag orkar dagen därpå. Men det är bra med programmet på runkeeper för då känner jag att jag måste liksom. Men förhoppningsvis är jag pigg imorgon. Har kollat in en sträcka som blir 5 km. På 45 minuter bör jag ju komma så långt men sträckan går tillbaka så jag kan jogga runt i stadsparken tills tiden går ut. Vill ju helst inte ha joggat iväg så jag är långt bort i fall jag måste börja gå.


Jag har aldrig problem med det mentala. Känner att jag kan springa en mil hur lätt som helst - skulle definitivt, om man ser rent mentalt, kunna springa marathon. Men kroppen protesterar ju tyvärr. Knän, fötter, ljumskar och höft... allt det går okej men är det magen som krånglar så är det ju tvärstopp. Går bara inte att jogga då! 


Till middag blev det pizza idag vilket ju inte var så bra men jag älskar att jag äntligen kommit på att göra smoothies!


 

Den här är med hallon, jordgubbar och lite blåbär. Gör med mjölk och med mer bär och mindre mjölk så det blir nästan som sorbet typ. Smaskens! Jättegott kvällsmål och kalorisnålt.

Av avvabond - 21 mars 2014 11:49

Har gjort slag i saken och köpt mig en kettlebell! Är väldigt nöjd. Tänkte först köpa en 4 kilos men jag är ju sån som gärna vill ha ordentligt när jag ska göra nåt så jag köpte 8 kilos. Har precis provat med en cirkelträning och är väldigt glad att jag köpte 8 kilos! 


Träningen blev så här:

Swings med kettlebell 20 st

squats med kettlebell 12 st

armhävningar 15 st (vilket jag är helt värdelös på)

bergsklättrare 20 st

diagonala situps 20 st

 

Gjorde 5 repetitioner med 1 minuts vila mellan varje.


 


Tre viktiga saker till träningen: en träningsmatta, en kettlebell och en Bamse som ligger och tittar på (och ibland går i vägen). Mattan är ju förresten så himla go att stå på att jag har lust att lägga såna över hela golvet hemma!


Det går fortfarande bra med höften, gäller att inte sitta med benen i kors!


Dagens lunch blev ganska lyckad men nästa gång ska det bli mer spetskål och mindre kyckling. Det är i alla fall en väldigt enkel lunch: stekt spetskål (eller rödkål eller vitkål), haricot verts och kyckling med örtsalt. Kall dressing på lättcreme fraiche, vitlök och citron. Mums!


 


Imorgon ska det bli 45 minuter jogging. Det ska bli intressant att se hur det går, hoppas Märta tycker det är okej och att det inte blåser så hemskt som det gör idag!

Av avvabond - 20 mars 2014 15:25

Det står ju jogg/gång så jag valde att gå idag. Blev ju ändå mer än vad en joggingtur hade blivit.


Gick först till Öppet hus och det blev 2,11 km på 19:57. En hastighet i snitt på 9:27 min/km. Bra för gång!


Sedan körde jag det som skulle vara dagens pass enligt runkeeper. 2,41 km skulle jag jogga/gå. Med uppvärmning på fem minuter blev distansen 2,92 km och det gick jag på 27:54. En snitt hastighet blev det på 9:32 min/km. Bra, det var en hel del uppförsbacke. 


Jag hade ju tänkt mäta tills jag kom hem men batteriet i mobilen blev hemskt ledset så därför fortsatte jag utan att köra runkeeper. Då blev det i alla fall ca 1,47 km på 16 minuter. En hastighet på 10:32 min/km men då var det stora uppförsbacken på hamngatan också. 


Imorgon är det vilodag igen och sedan på lördag ska jag jogga/gå 40 minuter. Får se hur jag lägger upp det, börjar väl med jogging så länge jag orkar och sedan går över till att gå. Det var ju längesen jag joggade så lång tid. Men långsamt tempo blir det i alla fall! Joggar jag hela vägen bör det ju iaf bli 5 km... Då är det en hastighet på 8 min/km. Det ska nog kanske gå. Gjorde 2 km på 7:22. Går jag tillbaka längre och ser lite lika långa pass har jag legat runt 7 minuter per kilometer. Vi får se!


Gjorde också väggsquats 1 min 30 sek idag. Blir starkare och starkare vilket känns toppen!!!

Av avvabond - 20 mars 2014 08:36

Ogillar snön som föll igår, ogillar att det är småisigt och snö på backen idag. Det går väl an när man springer själv men att dra barnvagn genom detta kommer bli tungt. Men jag har 2,4 km som ska avklaras idag. Men det får bli ett långsamt joggingtempo, eventuellt rask promenad. Senare....


Tar en låt så länge.



Värsta nostalgin!!!

Av avvabond - 19 mars 2014 13:54

Enligt träningsschemat är det vilodag och det passar ju bra eftersom det snöar ute. Blä! Hoppas det försvinner fort, har inga problem att jogga i snön men med barnvagn blir det nog inte särskilt trivsamt. Imorgon är planen att jogga 2,4 km så... 


Har inte ont i höften, mer än vanligt, så det är ju bra. Försöker att komma ihåg att inte sitta med benen i kors - vilket är svårt när man är så van, men det blir faktiskt bättre tycker jag.

Av avvabond - 18 mars 2014 08:52

Gillar runkeeper starkt! Äntligen en app som jag tycker funkar! Idag körde jag intervaller, med barnvagn. Fem minuter uppvärming och sen 20 minuter totalt. 1 min snabbt, 1,5 min långsamt. Var tvungen att gå två långsamma intervaller men nöjd ändå. Blev totalt 3,36 km. Kul att snabbaste intervallen var 5,35 min/km fast det var nerför något så det räknas väl knappast. Tycker jag höll ett okej tempo men ser fram emot att förbättra det hela!


Statistik för statistiknörden:

 
INTERVALS     PACE       CLIMB
5:00              9:29         -3
1:00              7:08          4
1:30              8:44          3
1:00              6:02         -2
1:30              7:22         -2
1:00              6:33          1
1:30              8:35         -1
1:00              6:42          1
1:30              8:48          0
1:00              5:35         -2
1:30              7:21          2
1:00              7:06          6
1:30             10:04         1
1:00              6:07         -3
1:30              6:56         -2
1:00              6:12         -0
1:30              7:55          0
 
 
Och kilometervis:
NAME      PACE      CLIMB
1 km       8:28       2
2 km       7:21      -2
3 km       7:15       3
 
 
Nu är det bara att hoppas att höften klarar av detta: ska verkligen boka tid hos osteopaten så snart som möjligt, det får väl kosta då! 
Av avvabond - 17 mars 2014 09:14

Hade verkligen ingen lust när jag kom ut idag för det blåste snålblåst. Tänkte att jag går hem igen efter Bamse gjort sitt men jag kom ändå iväg och det blev 60 minuter rask promenad. Fick lite ont i sidan efter typ 40 minuter men inget olidligt. Kände inte av höften men det kommer väl efter.


10 min: 0,9 km 

20 min: 1,9 km

30 min: 3,0 km

40 min: 3,9 km

50 min: 4,9 km (uppför hamng)

60 min: 6,0 km


Det blev ju som jag hade hoppats, 6 km i timmen. Fast ska det vara riktigt korrekt så gick jag väl 5,97 km på 59 nånting minuter och så stannade jag för att knyta skor och fixa lillans mössa och vantar men jag tänker det går på ett ut.


Sedan blev det 1 minut väggsquats och 30 bergsklättare men sen ville lillan inte mer.   

Efter en liten paus blev det 10 squats, bara 10 för låren var trötta! Och så 30 rumplyft.


Fick lust att jogga men lät bli och det var ju bra! Måste verkligen gå och se någon om höften för jag kan inte ens ligga på den sidan utan att det gör ont. 


Eftersom det är måndag var det invägningsdag och det var ju ingen munter dag tyvärr: 80,7. Men det kan ju gå upp och ner ett kg så det blir förhoppningsvis bättre nästa vecka.

Genomförda lopp

Honolulu tjejmil 4 mars 2012

1:15:41

 

Karlstad stadslopp 2012

1:22:45

 

Vårruset Karlstad 2014

31:36

 

Karlstad stadslopp 2014

1:05:30

 

Oslo halvmarathon 2014

2:26:28

Personbästa

5K - 29:55 (140912)

10K - 1:03:00 (140829)

Halvmara: 2:26:28 (140920)

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards